در این مقاله به بررسی مراحل تولید و نصب یونولیت ساختمانی می پردازیم. با ما همراه باشید.
 ساخت یونولیت ساختمانی
در سال 1965 ، اولین کارخانه قالب گیری بلوک های یونولیت ساختمانی (EPS) در گراند رپیدز ، میشیگان تأسیس شد. این بلوک ها از 0.6 متر تا 4.9 متر (2 فوت تا 16 فوت) با ضخامت های متفاوت تولید می شد ، اما امروزه بلوک های یونولیتی می توانند به هر شکل مورد نیاز تولید و برش داده شوند. یونولیت ساختمانی را معمولاً با سیم های داغ موجود در ورق ها برای استفاده به عنوان عایق حرارتی برش می دهند.

 مراحل تولید یونولیت ساختمانی
یونولیت ها به عنوان یک مهره یا گلوله پلی استری شروع به تولید می شوند. سپس مهره با فشار پنتان در معرض بخار تحت فشار قرار می گیرند و همین امر باعث می شود پلی استر منبسط شود و به شکل دلخواه و چگالی مورد نیاز قالب ریزی شود. ساخت یونولیت ها شامل استفاده از کلر فلوئوروکربنها است و هیچگونه مواد (CFCs یا HCFC) را تولید نمی کنند.
محصول نهایی یک ساختار سلول بسته و مقاوم در برابر رطوبت است که از 90 درصد هوا تشکیل شده است ، اما می تواند دارای مقاومت فشاری حداکثر 276 kPa (40 psi) باشد. یونولیت ساختمانی را بسته به کاربردی که در نظر گرفته می شود ، در تراکم های مختلف ، معمولاً از 14.4 کیلوگرم بر متر مکعب تا 28.8 کیلوگرم بر متر مکعب در دسترس است. (تراکم های بالاتر می تواند برای پروژه های سفارشی تولید شود.)

 مزایای استفاده از یونولیت ساختمانی:
یونولیت ها دارای خواص فیزیکی و مکانیکی ایده آل برای اکثر نیازهای عایق بندی در ساختمان ها است. به عنوان یک نتیجه مثبت در فرآیند تولید ، گذر زمان تأثیری بر روی ان ها نمی گذارد و همچنین مقاومت حرارتی طولانی مدتی دارند.
به دلیل انعطاف پذیری و تطبیق پذیری ، ار آن ها می توان برای برآورده کردن الزامات خاص در ساختمان ها و همچنین طراحی های سفارشی استفاده کرد و آن ها را به اشکال ورق ای ، تخته سنگ یا هر طرح دلخواه برش داد. یونولیت ها به عنوان عایق در دیوارها ، سقف ها و پایه ها استفاده می شوند و به عنوان یک جزء در پانل های عایق بندی شده ساختاری (SIP) ، اشکال بتونی عایق بندی شده (ICF) ، و سیستم های عایق کاری خارجی (EIFS) خدمت می کنند.
و به همین دلایل از ابتدای تولید تا به امروز ، یونولیت ها به یکی از متنوع ترین عایق های ساختمانی تبدیل شده اند.

 استفاده از یونولیت ساختمانی در کف ، دیوار و سقف
کاربردهای بسیاری برای عایق کاری ساختمان ها از طریق یونولیت ها در ساخت و سازهای مسکونی و تجاری وجود دارد.
به طور نمونه یونولیت ساختمانی به ایجاد یک محافظ در اطراف سازه ، پوشش حفره های دیوار و گل میخ ها کمک می کنند تا مقاومت آنها در برابر انتقال گرما و نفوذ رطوبت را افزایش دهند.
پوشش های عایق کف یونولیتی با تطبیق پذیری ، سهولت در نصب و مزایای عملکرد مداوم ، به یک استاندارد صنعت تبدیل شده است.
از یونولیت ها در درجه اول به عنوان عایق خارجی ، هم در زیر و هم در درجات بالاتر استفاده می شود (اگرچه در کل سازه در سقف و کف نیز قابل استفاده است). همچنین تراکم های مختلف یونولیت ساختمانی به تأمین مقدار R مورد نیاز برای تطبیق با کدهای انرژی محلی ساختمان کمک می کند.
روکش یونولیت ساختمانی به دلیل سازگاری با قاب های چوبی و فولادی و سنگ تراشی در نوسازی ها و همچنین ساخت و سازهای جدید مورد استفاده قرار می گیرد. بلوک های یونولیتی به صورت عمودی در قسمتهای بیرونی گل میخ ها نصب شده و با نگهدارنده بخار در قسمت گرم سازه قرار داده می شوند. می توان آن هارا با ، پیچ ها و بست ها (بسته به سطح فریم) ، نصب کرد.
همچینین از یونولیت ها می توان برای انواع دستگاه های شناور مانند قایق ها ، اسکله ها مورد استفاده قرار داد.
یونولیت ها برای محیط زیست بی خطر هستند ، از CFC ها در تولید آنها استفاده نمی شود و برای حیوانات دریایی هیچ ارزش غذایی ندارند.
برخی از چسب ها حاوی حلال های مبتنی بر نفت هستند و نباید از آنها استفاده کرد زیرا یونولیت ها در تماس با آن ها ذوب می شوند.
 نصب یونولیت ساختمانی
برای نصب یونولیت های ساختمانی، اتصالات شفاف نگه داشته می شوند ، درزگیرها برای سفت شدن اضافه می شوند و برای افزایش پایداری سازه ، بندهای گوشه ای نصب می شوند. در هنگام نصب غلاف، از نوار درز مناسب استفاده می شود حتی در صورت بسته بودن پوشش داخلی نیز ممکن است این مورد لازم نباشد. انواع طاقچه ها به راحتی به پوشش بیرونی چسبانده می شوند تا بنایی زیبایی دلپذیری را ایجاد کنند.

یونولیت

تخته کف سازی عایق یونولیتی با آرایه ای از جنس نما ساخته می شود. فویل آلومینیومی ، پلی اتیلن و کاغذ کرافت برای تقویت خواص عملکرد و محافظت از عایق در برابر برخورد اشعات مخرب UV استفاده می شود. تولید کنندگان یونولیت از فویل آلومینیومی بازتابنده برای افزایش مقاومت یونولیت ها در برابر جذب گرمای تابشی استفاده می کنند. (هنگامی که یک مانع تابشی با فضای هوا ترکیب می شود ، در واقع می تواند به مقدار عایق یک مونتاژ دیواری اضافه کند.)
بسته به کاربردهای مختلف ، انواع محصولات غلاف یونولیتی در دسترس است. يكي از كاركردهاي اوليه غلاف ، كنترل رطوبت با عمل كردن به عنوان نگهدارنده بخار است. یک فویل سوراخ شده هنگام استفاده در درجات بالاتر ، قابلیت تنفس را افزایش می دهد و از این طریق از ایجاد هر نوع چگالش بین داخل و خارج یک سازه جلوگیری می کند.
همچنین علاوه بر اینکه اتصالات یونولیتی به عنوان نگهدارنده بخار عمل می کند ، چسبندگی سطح صفحه را برای استفاده از چسب بهبود می بخشند. نوار به کار رفته برای درزهای کف بهتر به صفحه یونولیتی می چسبد. کاغذ کرافت بین روکش فوم اتصال می یابد و باعث افزایش استحکام و دوام محصول برای محافظت در حین حمل و نقل و انتقال می شود.
و در آخر مشخصات استاندارد برای عایق کاری حرارتی در یونولیت ها، به اندازه کافی حرکت مناسب ساختمان را بدون انتقال فشار به اتصالات ساختمان فراهم می کند.